Skip to main content

Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest

 Virginia Shea oma raamatus "Netiquette" toonud välja netisuhtluse 10 kõige olulisemat komponenti, millega säilitada viisakus ja head tavad üle võrgu teistega rääkides. 


Käsk, mis on sama tähtis praegu, kui ta oli seda 1990-ndatel.

Minu arvates on kõige tähtsam käsk kohe kõige esimesena kirja pandud. Selleks on soovitus internetis inimeseks jääda (Remember the human). Kuna netis suheldes võib tekkida paratamatult tunne, nagu räägiksid kellegi kauge või lausa robotiga, kellel kohe üldse tundeid pole, ei ole lugu tegelikult nii lihtne. Ka teisel pool ekraani on samasugune inimene nagu sa ise. Nii oli 30 aastat tagasi ja nii on praegu. Inimestel on tunded ja neid on väga kerge haavata. Netis kirjutades on tähtis, et vastaspool saaks aru ka sellest, kuidas sa midagi ütled. Infot võib tõlgendada mitut moodi, ka selle järgi, millise hääletooniga seda edasi antakse.  Selleks, et teiste tundeid mitte riivata, tasub enne postitamist endale meelde tuletada, et tegu on teise täpselt samasuguse tunnetega inimesega, ja päriselus näkku võib-olla kõike ka ei ütleks.


Käsk mida hindan tähtsuse (täiesti või suurelt osalt) kaotanuks.

Kuna suuremal või vähemal määral on kõik käsud tänapäevani veel kasutusel, oli valikut teha märksa raskem ning otsustamisele kulus veidi aega. Selleks käsuks valisin lõpuks siiski rea, mis ütleb, et aitaksime piirata sõimusõdu. Foorumite algusaegadel oli kasutajad suhteliselt vähe, inimesed olid viisakamad ning suure interneti ees oli natuke isegi aukartust märgata. Omavahelised argumendid lahendati noh...omavahel. Sellel ajal esines ka rohkem fakti, et asi mille üle vaieldi, oli päriselt vaidlemist väärt (kasvõi mingil määral). Tänapäeval kasvõi sotsiaalmeediapostituste või ajaleheartiklite alune kommentaarium täis räuskavaid inimesi, kelle arvamus tegelikult kellelegi korda ei lähe. Need on inimesed, kellel 30 aastat tagasi poleks ehk olnud piisavalt pealehakkamist midagi netti kirjutada. Kuna tänapäeval on aga ligipääs internetile kõigil, on seal ka palju erinevaid arvamusi ja inimesi. Ega kõik ei saagi kõigis asjades nõustuda. Kuna infot on nii palju, ei tohiks lasta sõimul aga ennast puudutada, kuna pahatihti pole see mõistlik ega põhine ka faktidel, vaid on kellegi ilukirjanduslikku žanri kalduv meistriteos.

Comments

Popular posts from this blog

Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Keera muss kõvemaks Ergonoomika ning kasutatavus on suuresti kasvava tähtsusega aspektid vebilehtede ehitamisel ning arendamisel. Osad saavad sellega hästi hakkama, teised mitte. Hea näitena tooksin välja ühe oma lemmikutest rakendustest nimega Spotify. Olen selle pikaajaline kasutaja ning olen näinud, kuidas rakendus üle aastate enamjaolt ainult paremaks on läinud. Üks suur tõmbepunkt on kindlasti lihtne ja minimaalne disain ning värviskeem (logod, ikoonid). See aitab inimestel paremini ringi liikuda. Esmakordsel kasutajal on rakendust lihtne selgeks saada, kõik albumid ning esitusloendid on selges ning arusaadavas paigutuses. Samuti on lihtne paigutus eelduseks kiirele ja tõhusale navigeerimisele, mistõttu kasutamine on tõhus ja loogiline. Puuduvad tülikalt suured reklaamid (kuigi tasuta versioonil näidatakse ühte reklaami). Üleüldine kasutajakogemus on kindlasti paremaks läinud ning usun, et arendajad leiavad veel viise, kuidas muusikakuulamine mõnusamaks teha. Ma just vajutasin Kas...